Kom igång i Basetool

2017-04-18 | 38 Visningar | 0 Kommentarer
Hjälp för dig som aldrig jobbat i Basetool tidigare eller gått utbildning men behöver hjälp att lägga in innehåll.

Registrera dig i Basetool
Gå till webbadressen www.basetool.se och klicka på Logga in. Klicka på Registrera dig här om du sedan tidigare inte har ett basetoolkonto. Har du tidigare registrerat dig i Basetool loggar du in med användaruppgifterna du skapat tidigare.
OBS! Användarnamnet är den mailadressen som du angett.
Har du glömt ditt lösenord klickar du på Glömt lösenordet? och följ instruktionerna om hur du får ett nytt mailat till dig. 

OBS! Uppgifterna ska vara personliga och kommer endast att visas i systemet. Detta för att fler användarkontor sedan ska kunna kopplas till respektive företag/organisation. Ett företag/organisation ska endast registreras en gång så lägger man till vilka som ska vara administratörer i efterhand. Se punkt 9.
startsida

Registrera ditt företag i Basetool
Nästa steg är att registrera ditt företag eller organisation. Klicka på Lägg till företag och fyll i efterfrågade uppgifter. Även ideella organisationer kallas för Företag i systemet.

Ansök om medlemskap i kanalen Östergötland
För att kunna visa upp ditt utbud ska företaget kopplas till en kanal, dvs den webbplats du vill att ditt utbud ska exponeras på. När du har registrerat företaget kan du ansöka du om medlemskap i en kanal genom att klicka på Ansök om kanalmedlemskap.

Välj kanalen Östergötland. De kanaler du ser under ”Rekommenderade kanaler” är de som är tillgängliga i ditt område. Vissa kanaler kräver godkännande av medlemskap, och du får då invänta godkännande innan du kan börja skapa dina presentationssidor.

Lägg in din verksamhet
Nu kan du börja att lägga till din verksamhet. Observera att ditt företag kan ha fler verksamheter, t.ex. hotell, restaurang och uthyrning av kajaker. Klicka på Innehåll och välj Verksamhet och däfter Lägg till verksamhet och välj den typen av fomulär du önskar, Förenklat formulär (följ stegen och fyll i efterfrågan information) eller Utökat formulär (fler funktioner att utnyttja, t.ex. social media och fler bilder). Önskar du lägga till fler verksamheter upprepar du proceduren men med ny information, kategorier och bilder.


Fyll i information (utökat formulär)
Följ instruktioner och lägg in efterfrågad information, använd menyn till vänster och gå i tur och ordning. Alla fält markerade med en röd asterix är tvingande fält och måste fyllas i innan du kan publicera. Använd symbolen för frågetecken om du kör fast, där förklaras vad du förväntas fylla i. 

Publicera
När du är klar klickar du på Skicka för publicering och därefter kan du förhandsgranska, är du nöjd klickar du på Publiceraknappen bredvid förhandsgranskningen och då skickas det till oss för godkännande. Här väljer du även underkategorier till den huvudkategori du valt. OBS! Du måste publicera efter varje ändring du gör, även om du bara t.ex. ändrar ett klockslag. Endast den senaste versionen av din ändring skickas för godkännande.

Evenemang och erbjudanden
Önskar du lägga till Evenemang eller Erbjudande upprepar du processen från punkt 4 fast istället för Lägg till verksamhet lägger du till Evenemang eller Erbjudande. Vill du redigera redan inlagda verksamheter, evenemang eller erbjudanden går du in på samma sätt fast väljer Redigera efter produktens namn.

Lägg eventuellt till Arena för ditt evenemang
Under Övriga inställningar i en verksamhet kan du klicka i om verksamheten är en Arena och sedan Spara och publicera. Det betyder att du sedan under ett evenemangs
datum och tidsinställning kan välja din verksamhet som Arena och få det samlade utbudet av evenemang för just din arena under verksamhetens presentation utåt på sidan.

Lägg till fler administratörer för ditt företag
Önskar du lägga till fler administratörer till ditt företag så ber du dem att skapa ett eget personligt login och väljer sedan Administration, Företag, Användare/Roller och Lägg till användare. Ställ in att de ska vara Företagsadministratörer.

OBS! De måste logga ut från Basetool och logga in igen för att rättigheterna ska läggas till. Här kan du även ta bort administratörer.

Lägg in din bokningslänk
Idag finns det flera bokningsmotorer som man som aktör kan finnas bokningsbar online via, Booking.com, Citybreak och Ticnet för att nämna några få. Från och med februari 2015 tillåter vi nu alla aktörer att själva välja vilken bokning man vill hänvisa till i sin presentation i Basetool.
Leta upp verksamheten, evenemanget eller erbjudandet du vill länka från.
Klicka på Redigera och därefter Kopplingar, Bokningssystem.

Klicka på knappen Lägg till Bokningssystem och klicka där det står Namn. Du får nu upp en lista över alternativ, här väljer du Extern sida (öppnas i nytt fönster). Du får nu upp en rad där du lägger in din länk. Du kan kopiera din länk direkt från din bokning på hemsidan du vill hänvisa till eller be bokningsorganisationen om hjälp för att få rätt länk. Klicka därefter på Spara (och publicera ifall du vill avsluta redigeringen)


Behöver ni hjälp kontaktar ni Basetoolsupporten direkt på telefonnummer 031-788 15 20 eller e-mail support@basetool.se

Information

Hanna Månsson
Hanna Månsson
Publicerad: 2017-04-18
Kommentarer: 0
Visningar: 38
Stäng